translate

Friday 3 June 2011

roti dan tart

 roti bun
Resepinya:
500gm tepung roti(high protein)
200ml air suam(kalau uli guna tangan 220ml)
3 sudu besar madu
2 sudu besar susu tepung
3 sudu besar gula
1 biji telur(dipukul guna garfu dan guna sebahagian aja)
3 sudu besar shortening(lemak sayur)
2 1/2 sudu kecil yis
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil vanilla
4 sudu besar water roux
(cara buat water roux= 50gm tepung gandum dicampur 250ml air dimasak hingga pekat dan sedikit mendidih angkat dan sejukkan dan dapat 8 sudu besar)

1. masuk semua bahan tersebut dan kalau guna BM ikut mengikut aturan BM(bread Maker).
2. Kalau guna MB tekan On untuk bread dough dan bila sudah siap boleh ke aturan 4.
3. Kaedah tangan. Uli semua bahan tersebut hingga tak lekat ditangan(masa menguli tak sampai pun 5 minit).  Selepas itu masukkan ke dalam plastik adunan tersebut dan digolek-golek atas permukaan meja contohnya sehingga lebih kurang 5 minit atau adunan nampak elastik. Simpan adunan dalam bekas tertutup atau kain sedikit lembab selama 40 minit(kalau boleh letak tempat yang terkena cahaya matahari).  Biarkan naik 2 kali ganda dari saiz asal.
4.Keluarkan adunan dan ditumbuk-tumbuk adunan yang kembang tadi dan diuli biar jadi bulat semula dan bahagilah adunan menjadi bulatan-bulatan yang kecil (20 biji pun ok)
5. Letak di dalam bekas yang telah disap[u margerin dan dialas dengan kertas minyak dan adunan roti disusun sedikit berjarak dan biasanya dalam bekas yang sederhana besar kita kena sediakan beberapa adunan.Biarkan seketika dan biasanya sekiitar 20 minit dan selepas itu panaskan oven 180 - 200C dan sebelum dimasukkan kedalam  oven sapukan permukaan roti dengan lebihan telur tadi yang telah dicampur dengan sedikit susu segar/susu cair dan kalau suka taburkan bijan atau kelapa kering atau apa-apa aja dan kalau suka juga roti tadi boleh diletak dengan apa-apa inti.  Bakar selama 20 minit dan bila masak keluarkan dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam bekas tertutup atau masa panas-panas tu bolehlah dimakan.....



 nak biar kosong atau pun taruh inti pun boleh
tart telur boleh ditukar dengan apa-apa inti seperti keju dan lain-lain.

Bahan Pastri
450gm tepung gandum
250gm mentega
100gm gula kastor
1 biji telur
2 sudu teh air sejuk
1 sudu teh esen vanila
caranya
Putar mentega, gula dan esen vanila hingga kembang.  Masukkan telur dan air.  Putar lagi hingga kembang.
Masukkan tepung gandum dan adun supaya menjadi doh yang sebati.  Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tart dan lebihan adunan yang terkeluar melebihi bekas acuan tart dibuang dengan diratakan  menggunakan belakang pisau.  Bakar selama 20 minit dengan menggunakan redai pembakar paling bawah sekali dalam oven.

Inti Telur
6 biji telur
480ml air
160 gula pasir
80ml susu cair
1 sudu teh esen vanila
caranya
Campurkan semua bahan di atas (telur sebelum dicampurkan pukul ia dahulu dengan garfu).  Masak di atas api yang kecil dan apabila pekat bolehlah diangkat dan dbiarkan sejuk.

Masukkan inti telur ke dalam kulit tart dan bakar ia selama 20 minit dengan suhu 180C(mengikut jenis oven) dan inti telur ketika dikeluarkan dari oven kelihatan masih cair tetapi akan beku apabila mulai sejuk.

No comments:

Post a Comment