translate

Friday, 1 February 2013

buat sendiri tepung kek dan tepung naik sendiri

Hari ini kak bagi off pada tukang ambik gambar
...sebenarnya hari ini  kak ingin berkongsi maklumat  antara tepung kek
dengan t:epung naik sendiri ...kak selalu beli tepung naik sendiri tapi kadang-kala tu masa kita ayak ....ada ulat laaa....geliii..kalau kak tak guna dah terus buang masuk tong sampah....tapi kini tak jadi masalah dah sebab tepung naik sendiri dah buat sendiri.....kalau nak cuba caranya....
500gm tepung gandum
7  sudu teh baking powder
1 sudu teh garam

Campurkan semua dan ayak sebanyak 3 kali....dan dah siap tepung naik sendiri ku...bolah simpan dalam bekas bertutup dan bila nak  nak guna bolehlah guna tanpa was-was....

Dan ada juga resepi dia kata bahannya tepung kek...ramai yang tersilap guna tepung naik sendiri pulak...tepung kek dengan tepung naik sendiri berbeza...dan kita boleh buat sendiri tepung kek ini...caranya
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung

Ayak keduanya dan jadilah untuk secawan tepung kek...kalau nak banyak buatlah lagi sebanyak mana kita mahu....


35 comments:

  1. .terima kasih kongsi maklumat.ni..lepas ni boleh la wat sendiri.

    ReplyDelete
  2. yup.. thanx atas ilmu yang dikongsi... leh yanna cuba nnti :)

    ReplyDelete
  3. Salam...emmm info berguna ni...thanks

    ReplyDelete
  4. terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  5. larr rupanya senang jer nk wt tpg naik sendiri & tpg kek nie...terima kasih kak ,mohon share info nie yea...

    ReplyDelete
  6. Salam..
    terimakasih berkongsi resipi..
    semoga Allah sentiasa memberkati orang berkongsi ilmu...

    ReplyDelete
  7. ilmu yang amat berguna.... syukran

    ReplyDelete
  8. info yg berguna tq..tq..tq.. :) zila66

    ReplyDelete
  9. baru tau ni,,.. tq kongsi ilmu kak :D

    ReplyDelete
  10. terima kasih atas info yg sangat berguna...........angan angan memang tengah nak cari resepi nak buat kek ..............tapi tak tau kek apa yg sedap..............

    ReplyDelete
  11. Trima kasih atas ilmu d bri.. Info yg baik

    ReplyDelete
  12. tq share.. zila66

    ReplyDelete
  13. Akak2 nk tnye macam tepung kek klu guna dh xpayah letak baking powder dh ke?

    ReplyDelete
  14. Akak2 nk tnye kalau guna tepung kek dh xyah letak baking powder dh ke?

    ReplyDelete
  15. Terima kasih kak... saya selalu confuse dengan tepung kek dan tepung naik sendiri....

    ReplyDelete
  16. salam kak,,tepung 3/4 tu selalu nya berapa gram??

    ReplyDelete
  17. Terima kasih ye...semoga dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  18. terima kasih n mohon share

    ReplyDelete
  19. good info...thanks...tapi kalo nak buat kek guna tepung kek kena tambah serbuk penaik jugak la kan?

    ReplyDelete
  20. Terima kasih kak..sy mohon try ye..=)

    ReplyDelete
  21. Terima kasih utk maklumat :)

    ReplyDelete
  22. 3/4 cawan tu biasanya 6 sudu besar..gm kurang pasti...tpg kek tiada baking powder..biasanya kena letak lah kalau buat kek..

    ReplyDelete
  23. Info berguna ni.. lps ni x yah ssh nak bt kek... blh bt tepung kek ngan baking powder sndr..

    ReplyDelete
  24. hai semua, marilah buat kek bersama akak. akak berhnti belajar engg nak belajar buat kek ni taw auwmmm. senang senang datang rumah akak. hehehee

    ReplyDelete
  25. AS salam k yah..tepung kek ni sesuai utk buat ape..

    ReplyDelete
  26. AS salam k yah..tepung kek ni sesuai utk buat ape..

    ReplyDelete
  27. Salam.. Terima kasih share ilmu yg bermanfaat ini...

    ReplyDelete
  28. Salam.. Terima kasih share ilmu yg bermanfaat ini...

    ReplyDelete
  29. Trima kasih sbb share.. kbetulan nak buat biscuit terlupa beli tepung naik sendiri

    ReplyDelete
  30. mohon share ye tq

    ReplyDelete