translate

Saturday 1 June 2013

Laksa Penang


6 ekor ikan Selayang yang agak besar(direbus dengan sedikit air bersama 7 - 10 keping asam keping dan garam..agak masin pun tak apa)
7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
2 inci lengkuas
2 batang serai
4 sudu besar cili giling
5 biji cili api
Segenggam daun kesum
Sekuntum bunga kantan
10 keping asam keping(gelugur)
3 sudu besar pes otak udang
Belacan bakar

Ikan yang telah direbus disejukkan terlebih dahulu.  Kemudian dibuang tulangnya(jangan dibuang..kita nak blender asing tulangnya) dan isi ikan itu diblender dengan air.  Seperti yang telah diberitahu tulang ikan juga turut diblender dan ditapis dan diambil airnya.
Bawang merah, putih, halia, cili padi  dan lengkuas diblender bersama dengan sedikit air dan kemudian dimasukkan ke dalam periuk.  Campurkan bersama ikan yang diblender, air tulang yang ditapis,cili giling  belacan, pes otak udang, asam keping(asam dalam rebusan ikan pun jangan dibuang masukkan sekali ke dalam ini biar lebih banyak), serai yang telah diketuk, daun kesum, bunga kantan yang telah dipotong dan air(nampak ia cair pekat secukupnya dan air rebusan ikan pun boleh dimasukkan juga. Masukkan juga gula dan garam.  Masaklah sehingga mendidih dan nampak airnya menjadi agak jernih atau kita nampak lapisan atasnya naik minyak dengan lada giling tadi(berminyak)

Laksa kering
Direbus dengan air yang banyak sehingga lembut.
Yang ni kak guna laksa kering jenama Orang Kampung..lebih halus dari laksa kering biasa dan  cepat lembut bila direbus...

Bahan hiasan
Telur rebus
Cili merah
Daun salad
Bunga kantan
Nanas
Bawang besar
Timun
Limau nipis.

2 comments:

  1. Salam kak yah...bahan dah ada lam esbok,bila la nk melaksa lak nih! :)

    ReplyDelete
  2. sedapnya kakyah laksa nie lama tak buat..mmmm terliur lah

    ReplyDelete