translate

Thursday 5 January 2012

Putumayom













Putumayom

400gm tepung beras
600 ml air panas yang mendidih

Caranya

Kacau  tepung beras dengan air yang mendidih dalam bekas dan masukkan adunan tersebut dalam acuan maruku(lubang saiz kecil).
Sediakan pengukus..(kukus dalam kuali pun boleh)
Sapu dulang(akak guna tudung periuk bulat) dengan sedikit minyak dan teraplah adunan putumayom di atas dulang tersebut dalam bentuk yang kecil-kecil dan kukuslah ia selama 4 - 5 minit.

Serawa telur

Sebiji telur
3 cawan santan
2 keping gula melaka(ikut suka)
Sedikit garam
1 ulas bawang merah(dimayang)
Sedikit halia(dipotong nipis)
sedikit halba
Sehelai daun pandan

pukul telur dengan garfu dan masukkan dalam semua bahan di atas dan masaklah sampai ia mendidih.  Boleh dimakan bersama putumayom.

4 comments:

  1. Assalam kak yah,
    Ketemu blog kak yah dr myresepi fb...salam perkenalan. Sy mmg tercari2 resepi putumayam..anak2 suka. Btw sy folo, follower ke32..tkasih

    ReplyDelete
  2. terima kasih...yang sebenarnya mudah saja yang buatnya yang perting kena ada acuannya dan penggunaan air yang mendidih untuk membancuhnya...

    ReplyDelete
  3. salam..sedapnya putu mayam..tambah2 home made resepi ni..nanti bleh cuba r..acuan putu mayam tu ada jual kat kedai2 k kak?anyway sy br follow akak punye blog n ni link blog saya..http://checidda.blogspot.com..boleh r nanti share2 resepi ngn akak..

    ReplyDelete
  4. As salam...terima kasih...memang acuan ni ada dijual kat kedai dan dulu pun kak beli kat supermarket aja dan harganya dululah(7/8 tahun lepas sekitar RM20 .

    ReplyDelete